‘Ik voelde even niet dat mijn elleboog werd rechtgezet’

11 oktober 2017

Deze week in onze ZGV Informatie pagina: de spoedeisende hulp (SEH). Lees hieronder de ervaring van Peter Wennekes: een val van zijn fiets bracht hem naar onze spoedeisende hulp. En leer meer over de SEH. Waarom is er soms een lange wachttijd? En wanneer bel je de ambulance, de huisartsenpost of de SEH?

Een ritje op zijn nieuwe elektrische fiets liep anders af dan gepland. Peter Wennekes (78 jaar) uit Wageningen viel en kwam vervelend op zijn elleboog terecht. ‘Het deed ontzettend pijn en het bloedde hevig. In een korte tijd verzamelden veel mensen zich om mij heen. Zij belden 112. De ambulance bracht mij naar het ziekenhuis in Ede. Mijn vrouw bleef gelukkig bij mij.’

Ambulance

Meneer Wennekes vertelt dat hij zich alles nog kan herinneren. ‘In de ambulance kreeg ik via een infuus een pijnstillend medicijn en een beschermend verband. Voor mijn gevoel duurde de ambulancerit van Wageningen naar Ede erg lang. Dat was natuurlijk niet zo. Maar eenmaal bij de spoedeisende hulp (SEH) in het ziekenhuis stond een team zorgverleners voor mij klaar. Dokter Snoek nam heel duidelijk de leiding. Zij gaf alle aanwezigen duidelijke instructies. Dat vond ik zo fijn om te zien. Ik dacht: ‘Het gaat goed komen!’ Het gaf mij vertrouwen, ondanks de heftige pijn.’

Slaapmiddel

SEH-arts Anniek Snoek: ‘We konden u ook goed helpen omdat u ondanks de pijn rustig bleef. Eerst maakten we een röntgenfoto van uw arm, om te beoordelen of die gebroken (fractuur) of uit de kom geschoten was (luxatie). Daarna gaven we u extra pijnstilling. We hadden inmiddels gezien dat uw elleboog uit de kom was.’ Om meneer Wennekes zo min mogelijk pijn te laten beleven, kreeg hij een procedurele sedatie en analgesie (PSA), een combinatie van een pijnstiller en een kortwerkend slaapmiddel. De SEH-arts vertelt: ‘Met het recht zetten van zijn arm, wachtte ik precies tot het moment dat meneer Wennekes niets zou voelen. De PSA duurt vaak zo kort dat een patiënt nauwelijks merkt dat hij even ‘weg’ is geweest.’

Gips

‘Nee, ik heb inderdaad niet gevoeld dat mijn elleboog rechtgezet werd. En ik was wel weer snel wakker, want ik heb gezien dat het gips eromheen gedaan werd, vertelt Peter Wennekes.’ SEH-arts Anniek bevestigt dat: ‘U was ook maar heel even in slaap. Dat moment gebruiken we om de pijnlijke behandeling te doen. Het gips wordt aangebracht om te voorkomen dat de elleboog weer uit de kom schiet. Ook is dit nodig omdat het enige tijd duurt voordat de structuren zoals spieren en banden weer hersteld zijn.’ Vandaag komt meneer Wennekes voor controle terug in het ziekenhuis. De afgelopen weken kon hij alleen zijn rechterhand gebruiken. Dat vond hij erg lastig. Hij prijst dan ook zijn vrouw die hem zo goed geholpen heeft. Het gips mag er af en de chirurg beoordeelt of er nieuw gips om moet, of dat hij zijn arm voorzichtig mag gaan gebruiken. ‘En mijn nieuwe fiets?’, besluit Peter Wennekes ‘Daar zat geen krasje op. Die was veilig in het gras gevallen.’

Meer weten

Waarom moet ik wachten op de SEH?

Bij binnenkomst op de SEH bepaalt de verpleegkundige hoe spoedeisend de klacht is. De patiënt krijgt een kleurcode: rood, oranje, geel, groen of blauw. De kleur geeft de ernst van de klacht aan. Patiënten met kleurcode oranje (ernstige klacht) worden sneller geholpen dan patiënten met de kleurcode blauw (minder ernstige klacht). Daarom kan het zijn dat iemand later binnenkomt en toch eerder geholpen wordt. Als er veel spoedpatiënten tegelijkertijd binnenkomen loopt de wachttijd soms op.

Vraag en antwoord

Ambulance, huisarts of spoedeisende hulp?

Bij een acute, levensbedreigende situatie kunt u via 112 een ambulance bellen. Zijn de klachten minder ernstig, bel dan de huisarts. Als het nodig is, verwijst deze door naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis. Op de SEH kunnen patiënten 24 uur per dag en 7 dagen in de week terecht voor acute gezondheidsproblemen door een ongeluk of een plotselinge, ernstige ziekte.

Buiten kantoortijden

Huisartsenpost Gelderse Vallei is er voor minder ernstige klachten en andere medische vragen die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Daaronder vallen ook kleine hechtwonden en lichte ongevallen. U kunt telefonisch een afspraak maken (0318) 200 800. In het ziekenhuis meldt u zich dan bij de balie spoedpost. Hier werken huisartsen en medisch specialisten samen aan goede opvang van spoedpatiënten. De ernst van uw klachten wordt beoordeeld en u wordt verder behandeld binnen de huisartsenpost of de SEH.

Extra kosten

Veel patiënten melden zich rechtstreeks bij de SEH, terwijl de huisarts hun klachten kan behandelen, bijvoorbeeld mensen met een bloedneus, splinter of snijwond. Behandeling op de SEH is duurder dan bij de huisarts. Bovendien valt de SEH binnen het eigen risico van de zorgverzekering, de huisarts valt daar buiten. Als de huisartsenpost open is, worden patiënten die zonder afspraak naar de spoedpost komen dan ook eerst beoordeeld door de huisartsenpost.

Nieuwsoverzicht