Appeltje voor de dorst

25 July 2018

Het is enorm warm, goed blijven drinken is belangrijk. Deze week delen wij aan patiënten, bezoekers en medewerkers appeltjes voor de dorst uit en zorgen er voor dat er fruitwater in de hal klaar staat.

Tips voor goede voeding bij hitte

Zorg voor 2 liter drinkvocht per dag, ook als u geen dorst heeft. Kies bij voorkeur voor water, smaakwater of thee zonder suiker. Beperk het gebruik van dranken met cafeïne (koffie, cola en energiedrankjes) en alcohol. Probeer elk uur iets te drinken. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is.

Zet een kan water in de koelkast. Doe er voor de afwisseling een paar stukjes fruit in, zoals frambozen, limoen of watermeloen. Ook gemberwortel, komkommer of munt smaken lekker. Combineren kan natuurlijk ook.

Bij warm weer lijkt een ijsje heel aantrekkelijk. Maar in ijs zitten veel calorieën. Maak zelf eens ijsjes van sterk verdund vruchtensap, suikervrije limonadesiroop (mint of citroensmaak) of zelf gemaakt smaakwater.

Last van duizeligheid?

Te veel zout eten is niet gezond. Een tekort aan zout komt zelden voor, maar kan wel ontstaan door groot vochtverlies via braken, diarree of hevig transpireren. Voelt u zich licht in het hoofd of bent u duizelig? Neem dan een kopje drinkbouillon. 

Recept idee: frisse komkommerdrank

Onze diëtisten delen graag een fris recept idee, om deze warme dagen door te komen. 

Wat heb je nodig:

  • ½ komkommer
  • ½ liter karnemelk
  • sap van een ½ citroen
  • dille, peper en zoetstof naar smaak
  • ijsblokjes

Bereiding: 

  1. rasp de komkommer 
  2. voeg de karnemelk, het citroensap en de dille toe
  3. mix alles goed door elkaar
  4. breng op smaak met peper of wat zoetstof
  5. serveer met wat ijsblokjes

Meer informatie

Nieuwsoverzicht