Robot vervangt administratieve acties

15 February 2024

Elf administratieve controleprocessen gerobotiseerd. Meer dan 1.000 uren bespaard. Het is nogal wat dat de pilot ‘Automatiseren van de zorgregistratie’ de afdeling zorgcontrol van Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft opgeleverd in 4 maanden tijd. Senior medewerker zorgcontrol Melanie Bos en afdelingsmanager Timo Hornis zijn enthousiast.

Waar gaat het om?

Melanie: ‘Alle gegevens van onze zorgregistratie in xCare, en dan moet je denken aan opnames, verrichtingen en DBC’s, worden dagelijks getoetst of ze voldoen aan wet- en regelgeving, maar ook of de registratie volledig is. Patiënten én zorgverzekeraars moeten er namelijk op kunnen vertrouwen dat de zorgkosten correct zijn. Dit doen we al lang met hulp van de applicatie ValueCare. Als er iets niet klopt, volgt er een signalering met een actie voor de afdeling of het specialisme. De acties moeten namelijk eerst opgelost worden voordat de DBC gefactureerd kan worden.’

Timo: ‘De actielijst van ValueCare bevat vaak duizenden acties. De meeste acties kosten maar een paar minuten tijd, maar hoe goed zou het zijn wanneer een groot deel daarvan geautomatiseerd kon worden? Daarom zijn we deze pilot gestart. Misschien goed om vooraf te zeggen dat alle patiëntendata natuurlijk niet wordt gedeeld met derden en dat de applicatie veilig draait op ons eigen netwerk.’

En wat biedt de robot?

Melanie: ‘De robot kan acties afhandelen die vaak voorkomen en die op een uniforme manier opgelost worden. Niet alle controles zijn geschikt, vaak is toch een menselijke beoordeling nodig. We hebben nu voor 11 controles een robot gebouwd. Bijvoorbeeld het koppelen van een verrichting in een parallelle DBC. Veel patiënten hebben meerdere aandoeningen, en dus ook meerdere DBC’s die tegelijk lopen. Dan moet de verrichting wel aan de juiste DBC worden gekoppeld. Een klusje van hooguit 2 minuten, waarbij de robot een groot deel van het werk overneemt. Deze acties komen veel voor, dus dan tikt het snel aan. Ook al omdat een robot nooit ziek is en 24/7 doorwerkt!’

Timo: ‘Melanie is de kartrekker van deze verbeterslag. Zo mooi om te zien hoe zoiets in co-creatie tot stand komt, samen met de leverancier en met veel hulp van ICT. Veel ziekenhuizen gebruiken ValueCare, wij zijn koploper in deze vernieuwingen. Daar profiteren andere ziekenhuizen ook weer van.’

Nieuwsoverzicht