Vallei Apotheek bestaat 10 jaar
Vandaag, 17 april, bestaat de Vallei Apotheek 10 jaar! Medewerkers van het eerste uur aan het woord over die eerste 10 jaar: ‘Er kwamen veel patiënten naar de apotheek en er moesten al snel nieuwe collega’s bijkomen.’
De Vallei Apotheek, in de centrale hal, is een openbare apotheek. Dus voor iedereen: voor patiënten en bezoekers van binnen en buiten het ziekenhuis en voor eigen medewerkers.
Sheila Belliot is hier poliklinisch openbaar apotheker en was er vanaf het begin bij. ‘In december 2013 zijn we gestart met bouwen. De bouw was in maart klaar en de apotheek kon open.’ Anita Brienesse, apothekersassistent, vanaf dag 1 achter de balie: ‘We begonnen in 2014 met 7 assistenten, 1 farmaceutisch consulent en een financieel medewerker. Er kwamen veel recepten naar de Vallei Apotheek, die aantallen hadden we echt niet zo snel verwacht. Er moesten al snel nieuwe collega’s bijkomen.’
Waarom was de Vallei Apotheek nodig?
Sheila: ‘De zorgverzekeraars hadden bepaald dat bepaalde geneesmiddelen exclusief door het ziekenhuis moesten worden geleverd. Om volwaardige farmaceutische zorg te kunnen leveren was een poliklinische apotheek nodig: zodat patiënten hier medicatie kunnen ophalen en wij patiënten kunnen ontvangen en voorlichting kunnen geven.’
Ontwikkeling van de Vallei Apotheek
Berendineke van de Werfhorst, apothekersassistent, vertelt met trots over de ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar: ‘De ziekenhuis verplaatste zorg is verder uitgebreid, zoals rond fertiliteitsmiddelen, oncologische medicatie en specifieke medicatie van dermatologie en maag-, lever- en darmaandoeningen. Ook het bezorgen van medicatie is uitgebouwd: aan bed, bij de dialyse-afdeling, oncologische afdeling, dagbehandeling en kinderafdeling.’ ‘En we zijn onderdeel van verschillende zorgpaden: OPAT (intraveneuze antibiotica thuis), oncologie, MS en migraine. Ieder jaar zijn we gegroeid’ vertelt Sheila. Anita: ‘We hebben nu veel patiënten die vaker terugkomen, dat hadden we niet verwacht voor een poli-apotheek.’
En wat brengt de toekomst?
’Steeds meer papierloos’ zegt Sheila stellig. ‘Meer e-zorg, volledig digitaal werken en de patiënt voorzien van digitale informatie, bijvoorbeeld met een QR-code met geneesmiddelinformatie en een chatfunctie. We willen ook graag een afhaalrobot voor de patiënt zodat de patiënt 24/7 medicatie kan ophalen.’
Waarom we nog wel even blijven?
Mathijs Scholten, vanaf de start financieel medewerker van de Vallei Apotheek: ‘Ik ben heel trots op het hechte team dat iedere dag klaar staat om de patiënten te helpen en er samen voor gaat. Op de groei in recepten, omzet en patiënten en op de samenwerking met steeds meer afdelingen.’
Nieuwsoverzicht