‘Volle kracht vooruit met het Leefstijlloket’

25 March 2024

Ziekenhuis Gelderse Vallei en Sportservice de Vallei verlengen hun samenwerking rond het Leefstijlloket. Dit loket is dé plek waar patiënten hulp krijgen bij het aanpassen van hun leefstijl. Na de verwijzing van een zorgverlener uit het ziekenhuis, krijgen patiënten 2 gratis consulten bij een leefstijlcoach van Sportservice. Deze geeft informatie en begeleiding. Na deze consulten kunnen patiënten zelf verder werken aan een gezondere leefstijl. De 2 Gelderse organisaties zijn blij met het loket en blijven hun krachten bundelen.

‘Beter eten, goed slapen en meer bewegen hebben allemaal een positieve invloed op onze gezondheid, juist ook van patiënten met een chronische aandoening. Daarom is leefstijl steeds vaker een onderwerp van gesprek in de spreekkamer’, vertelt Marjolein de Jong, voorzitter raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei. ‘Een belangrijke stap, maar niet altijd voldoende. Vaak hebben patiënten hulp nodig bij het aanpassen van hun leefstijl én bij het volhouden hiervan. Die hulp wil je niet binnen de dure ziekenhuiszorg organiseren. Het Leefstijlloket is daarvoor dé uitkomst.’

Wilfried Bruijnzeels, directeur-bestuurder a.i. bij Sportservice de Vallei: ‘Met het Leefstijlloket helpen we inwoners uit de regio gezonder te worden. Onze leefstijlcoaches kennen het plaatselijke beweeg- en sportaanbod, hebben informatie over de financiële hulp die vanuit de gemeenten beschikbaar is en weten welke regionale programma’s er zijn voor langdurige leefstijlbegeleiding. Met elke patiënt kijken zij welk aanbod het beste past bij de wensen en leefsituatie. Dat is de kracht van deze aanpak.’

De drempel om een afspraak te maken zo laag mogelijk maken

Dat helpt! Blijkt uit de praktijk. Daarom hebben de leefstijlcoaches toegang gekregen tot het elektronisch patiëntendossier (EPD) van het ziekenhuis. Wanneer een patiënt het advies heeft gekregen om naar het Leefstijlloket te gaan, wordt de afspraak direct ingepland in de agenda’s. ‘Eerder moesten patiënten zelf bellen om een afspraak te maken en daardoor werd de drempel best hoog’, vertelt projectleider Rieneke Terink. Een ander voordeel is dat de arts in het EPD kan lezen wat de leefstijlcoach met de patiënt afgesproken heeft. Terink: ‘Dat maakt het voor de arts makkelijker om het onderwerp leefstijl nog eens te bespreken tijdens het spreekuur.’ Een volgende stap is de inzet van online zorg (eZorg) bij het Leefstijlloket. ‘Patiënten vullen dan thuis al de vragenlijsten in waardoor er tijdens de afspraak meer tijd is om de punten te bespreken die het meest belangrijk zijn’, legt Terink uit.

Inzet van het Leefstijlloket bij het programma voor hartrevalidatie wordt onderzocht

Samen met de Alliantie Voeding in de Zorg start binnenkort een onderzoek naar de mogelijkheden van het Leefstijlloket en de Eetscore (een vragenlijst die inzicht geeft in de kwaliteit van voeding) bij patiënten van het hartrevalidatie-programma van het ziekenhuis. ‘De leefstijlcoach kan een mooie brug slaan tussen zo’n programma in het ziekenhuis en de thuissituatie. Maar, meten is weten. Daarom gaan we onderzoeken of de inzet van de Eetscore én advies van de leefstijlcoach beter werkt dan alleen de inzet van de Eetscore’, vertelt Terink.

Nieuwsoverzicht