Ede in top 10 van gastvrije ziekenhuizen

25 april 2014

Samen met negen andere Nederlandse ziekenhuizen strijdt het Edese ziekenhuis om de titel. Bijzondere gastvrije troef: het unieke maaltijdservicesysteem At Your Request waardoor patiënten van 07.00 tot 19.00 uur zelf eten en drinken kunnen bestellen.

Als eerste ziekenhuis in Europa voerde het ziekenhuis ruim anderhalf jaar geleden deze service in. Een maaltijd of tussendoortje, vruchtendrank of salade: patiënten eten wat, wanneer, waar, met wie zij willen. Gastvrijheid merk je in Ziekenhuis Gelderse Vallei behalve aan voeding ook aan de ambiance, dienstverlening en vriendelijke bejegening.

De Gastvrijheidszorg Award wordt eenmaal per twee jaar uitgereikt. Een deskundige jury onder voorzitterschap van Jenneke van Veen, oud-hoofdinspecteur van de IGZ, heeft de top tien met genomineerde instellingen samengesteld. Of de jury de nominatie omzet in een prijs, wordt op 12 juni 2014 bekendgemaakt.

Verzorgde ambiance

Gastvrijheid is belangrijk in de zorgsector en de ziekenhuizen. Onderdelen van gastvrije zorg zijn gezond en lekker eten en genieten van een goede maaltijd in een prettige ambiance. Maar ook de manier waarop medewerkers en medisch specialisten patiënten bejegenen is een graadmeter. Verder wordt de dienstverlening in de poliklinieken en de kliniek beoordeeld. Een auditteam heeft de interviews en scorelijsten van Ziekenhuis Gelderse Vallei op alle aspecten beoordeeld. Ook hebben zij een dag in het ziekenhuis geobserveerd en medewerkers ondervraagd. Opvallend vond men het verzorgde gebouw en interieur en de gastvrije, vriendelijke houding van medewerkers. Het feit dat ook familie of vrienden (tegen betaling) kunnen mee-eten werd een pluspunt in ‘het ziekenhuis dat bekend staat om voeding en bewegen’ genoemd.

Award 2014

Ruim 230 ziekenhuizen, verzorgings- en verpleeghuizen en GGZ-instellingen hebben dit jaar meegedaan aan het project Gastvrijheidszorg met Sterren. Dit is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. Het doel is de kwaliteit van leven van cliënten en patiënten te verbeteren door het stimuleren van goede gastvrijheidszorg. Een instelling kan maximaal vijf sterren behalen.

Nieuwsoverzicht