Gezond sportief

30 mei 2017

Sport en beweging zijn belangrijk voor de gezondheid. Bij een sportief leven hoort goede voeding. Maar wat is goede voeding? En welke invloed hebben eiwitten of koolhydraten op sportprestaties? Deze onderwerpen staan de komende maanden centraal in de infotheek van Ziekenhuis Gelderse Vallei. Bezoekers kunnen langs lopen voor informatie en advies.

Bewegen is gezond en doet een mens goed. Het houdt je fit en het verkleint het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en de kans op complicaties bij diabetes. Minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig intensief bewegen is de optimale hoeveelheid. Het is goed om in het dagelijkse leven op zoek te gaan naar mogelijkheden meer te bewegen. Bijvoorbeeld door bewegen in te bouwen bij normale activiteiten; gewoon iets sneller te lopen of iets harder te fietsen. Het gaat niet perse om sporten maar mag natuurlijk wel.

Sport en voeding

Sport en voeding zijn met elkaar verbonden. Voeding is belangrijk voor uithoudingsvermogen, kracht, het gezond houden van je lichaam, het herstel en je prestatie. Welke soort voeding het beste is hangt ook samen met de soort sport. Duursport, krachtsport of teamsport. Goede voeding volgens de schijf van vijf is het startpunt. Voor krachtsport zijn daarnaast proteïnen belangrijk terwijl voor een duursporter of teamsporter koolhydraten van belang zijn.

Infotheek

In de infotheek in de centrale hal van het ziekenhuis is de komende maanden veel informatie over ‘Sportief Gezond!’ te vinden. Ook liggen er hierover folders en brochures. Iedereen is van harte welkom in de infotheek van Ziekenhuis Gelderse Vallei.

Nieuwsoverzicht