Misselijkheid bij zwangerschap

Misselijkheid begint meestal rond de zesde week van de zwangerschap. Vaak is de misselijkheid het sterkst bij 8 of 9 weken zwangerschap. Na het eerste trimester wordt de misselijkheid vaak vanzelf minder. Maar er zijn ook zwangeren die er langer last van houden.

Misselijkheid tijdens zwangerschap

Ongeveer 70 tot 85 procent van de vrouwen is misselijk tijdens de zwangerschap. De een kan er meer last van hebben dan de ander. Bent u helemaal niet misselijk? Maakt u zich geen zorgen, misschien hoort u bij de 25 tot 30 procent die er geen last van heeft.

Wat kunt u zelf doen bij misselijkheid?

Er zijn veel manieren om uw zwangerschapsmisselijkheid te verminderen. Maar wat voor de ene aanstaande moeder werkt, hoeft geen oplossing voor u te zijn. Daarnaast kan iets in de ene week helpen, maar in de week daarna niet meer.

Probeer daarom verschillende oplossingen uit, bijvoorbeeld:  

  • probeer uit waar u wel en niet tegen kunt; vermijd producten die bij u misselijkheid veroorzaken  
  • leg crackers of rijstwafels op uw nachtkastje. Eet er 1 zodra u wakker wordt, blijf nog een half uurtje liggen en sta dan pas op.  
  • eet regelmatig kleine porties  
  • eet niet te veel pittige gerechten  
  • drink voldoende vocht: water, sapjes, melk of thee. Het is verstandig om zo’n 1,5 tot 2 liter per dag te drinken.  
  • pas op met koffie. Dit kan uw maag prikkelen en zo misselijkheid veroorzaken  
  • neem regelmatig rust. Als u een baan heeft, kan dat nu behoorlijk pittig zijn. Houd daarom goed uw grenzen in de gaten.  
  • voelt u zich niet lekker? Doe het dan rustig aan.  
  • heeft u erg veel last van misselijkheid? Dan kunt u overleggen met uw huisarts of gynaecoloog of u een recept Emesafene kunt krijgen. Dit middel is veilig tijdens de zwangerschap. Verwacht er echter geen wonderen van.