Vaatvernauwing

Een vaatvernauwing (atherosclerose) komt meestal door een laagje vet of kalk dat aan de wand van een bloedvat plakt. Zo'n vernauwing van de slagader heet ook wel aderverkalking of atherosclerose. Is een bloedvat vernauwd of afgesloten dan geeft dat klachten. Gezonde voeding en voldoende bewegen kan (slag)aderverkalking deels voorkomen.

Hoe ontstaat een vaatvernauwing?

Atherosclerose is een verzamelnaam voor allerlei processen in de wand van de slagader, waardoor deze uiteindelijk verkalkt en verhardt (=sclerose). Dit is een natuurlijk proces dat bij het ouder worden hoort. Het komt na ons 20e levensjaar op gang. De oorzaak is niet precies bekend. Wel is duidelijk dat bepaalde risicofactoren het proces versnellen, zoals:

  • roken
  • een hoog gehalte aan cholesterol
  • erfelijke aanleg

Klachten bij een vaatvernauwing

Atherosclerose kan in elke slagader van het lichaam voorkomen. De klachten hangen af van de plaats, de ernst en de duur van de vernauwing of afsluiting. Als het in de benen voorkomt, zijn de klachten koude voeten, pijn in de kuit na een aantal meters gelopen te hebben of juist pijn in rust.

Diagnose en behandeling bij een vaatvernauwing

Vaatvernauwing kan leiden tot:

  • het totaal afsluiten van de slagader
  • een zwakke plek in de wand van de slagader; die kan bij hoge bloeddruk verwijden (aneurysma)

De 2 afwijkingen kunnen ook samen voorkomen. Via verschillende onderzoeken stelt de vaatchirurg het type vernauwing en de ernst ervan vast. De afsluiting of zwakke plek kan worden verholpen door het aangetaste bloedvat te dotteren of door een bypass-operatie.

Wat u zelf kunt doen?

Atherosclerose kan niet genezen. Door de behandeling proberen we het proces stop te zetten en het verergeren van klachten te voorkomen. In het algemeen raden we een gezonde leefwijze aan. Dat wil zeggen:

  • stoppen met roken (dit is het allerbelangrijkste)
  • eet minder vet; met name verzadigde vetzuren (roomboter, vlees en kaas) verhogen de cholesterol in het bloed. Vervang ze zo veel mogelijk door onverzadigde vetzuren (plantaardige vetten, olijfolie en vis).
  • eet minder koolhydraten (zetmeel en suikers); ze verhogen de cholesterol in het bloed
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • zorg voor een juist gewicht

Emotionele gevolgen

U kunt altijd begeleiding vragen door een maatschappelijk werker of een medisch psycholoog. Bespreek het met uw huisarts of uw behandelend specialist.