Stressvermindering

Op deze pagina vindt u verschillende oefeningen in de vorm van audio en animatie. Deze oefeningen zijn bedoeld om spanning of stress te verminderen.

Omgaan met spanning door ziekte

In de animatie hieronder ziet u dat gezondheidsproblemen gevoelens van onzekerheid en spanning met zich mee kunnen brengen. Ook krijgt u tips hoe u hier mee om kunt gaan.

Aandachts- en ontspanningsoefeningen

Als gevolg van die spanning of als gevolg van lichamelijke klachten zoals pijn, spant men vaak onbewust de spieren in het lichaam aan. Die spierspanning kan leiden tot meer lichamelijke klachten. Aandachts- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen bij het verlagen van de spierspanning. Ook kunnen deze oefeningen helpen om met vervelende gevoelens om te gaan.

Uitleg aandachts- en ontspanningsoefeningen

Hieronder kunt u een uitleg bekijken over wat aandachts- en ontspanningsoefeningen zijn, het doel er van en hoe u deze kunt gebruiken.

Korte aandachts- en ademhalingsoefening (3 minuten)

Dit is een korte aandachtsoefening, gericht op uw ademhaling. Door het volgen van uw ademhaling leert u gedachten, spanningen en gevoelens op te merken en weer los te laten.

Korte aandachts- en ademhalingsoefening (mannenstem)
Korte aandachts- en ademhalingsoefening (vrouwenstem)

Progressieve spierontspanningsoefening (13 minuten)

Door uw spieren aan te spannen en te ontspannen tijdens deze oefening leert u het verschil tussen gespannen en ontspannen spieren.

Progressieve spierontspanningsoefening (mannenstem)
Progressieve spierontspanningsoefening (vrouwenstem)

Suggestieve ontspanningsoefening (9 minuten)

Tijdens deze oefening leert u te ontspannen, door gebruik te maken van uw verbeelding.

Suggestieve ontspanningsoefening (mannenstem)
Suggestieve ontspanningsoefening (vrouwenstem)

Lichaamsverkenning (6 minuten)

Tijdens deze oefening leert u op te merken wat u voelt in uw lichaam, door bewust uw aandacht te richten op de verschillende lichaamsdelen.

Lichaamsverkenning (mannenstem)
Lichaamsverkenning (vrouwenstem)