Beweegadvies

Bewegen is belangrijk. Lees hier 5 beweegtips.

Bewegen is belangrijk. Maar soms kan het lastig zijn een vorm van sport te vinden die bij u past. Onze buurtsportcoaches helpen u graag met een fitadvies.

En u kunt zelf ook veel doen aan een gezonde leefstijl. Deze 5 simpele tips kunt u direct toepassen:

Beweegtip 1: Beweeg matig intensief

Beweeg tenminste 5 dagen per week, minimaal 30 minuten per dag matig intensief. Dit hoeft niet 30 minuten aan één te zijn, maar kan ook in bijvoorbeeld 3 blokken van 10 minuten. De hartslag ligt daarbij iets hoger dan normaal en u raakt een beetje buiten adem.

Beweegtip 2: Beweeg tegen futloosheid

Bewegen helpt tegen een futloos gevoel. Mensen die meer bewegen, hebben minder kans op depressies. Tijdens het sporten maakt de vermoeidheid meteen plaats voor nieuwe energie. Dus voelt u zich futloos? Ga dan niet op de bank liggen, maar ga bewegen!

Beweegtip 3: Alle beetjes beweging helpen

Probeer bewegen in te passen in uw dagelijks leven: breng de kinderen met de fiets naar school en ga lunchwandelen tijdens het werk. Of neem wat vaker de trap. Werkzaamheden in en om het huis tellen ook mee als beweging. Tijdens het dweilen van de vloer verbrand je ongeveer 140 calorieën (per 60 minuten). En: alle kleine beetjes helpen!

Beweegtip 4: Stop met zitten!

Er wordt wel gezegd: ‘Te veel zitten is het nieuwe roken’. Ongezond! Probeer lang zitten af te wisselen met staan en wandelen. Ook met traplopen verbrand je best veel energie.

Beweegtip 5: Bewegen is leuk

Beweeg op een manier die u leuk vindt. Dat kan van alles zijn. Maak van bewegen ook eens een gezellige activiteit met meerdere mensen! Bijvoorbeeld: wandelen in de natuur met aansluitend een picknick.