Bewegen in het ziekenhuis

Bewegen is goed voor een mens. Ook als je in het ziekenhuis ligt.

Bewegen is een goed medicijn

Door te bewegen blijft uw conditie beter op niveau, de spieren blijven sterk én het herstel gaat sneller. Bewegen heeft een positieve invloed op het genezen van een wond en de suikerspiegel. En het voorkomt depressieve stemmingen. Bewegen is dus een goed medicijn.

Ban de pyjama

Bij een ziekenhuisopname denk je al gauw aan liggen in bed. Maar dat is in de meeste gevallen helemaal niet nodig. Het is veel beter om zoveel mogelijk uit bed te komen en in beweging te blijven. Dat bevordert de conditie, het herstel en stimuleert de zelfstandigheid. Verlies van zelfstandigheid is vooral voor oudere patiënten een risico. Wij adviseren patiënten dan ook om gewone kleding en schoenen te dragen, in plaats van een pyjama.

Bewegen tijdens ziekenhuisopname

Dagelijkse, simpele bewegingen hebben het meeste effect: in en uit bed stappen, van uw stoel opstaan, een rondje lopen door uw kamer of over de afdeling. Door elke dag zoveel mogelijk van dit soort kleine bewegingen te doen, helpt u uw conditie en spierkracht enorm. En dat zorgt er weer voor dat wonden sneller genezen, de kans op ontstekingen vermindert en de suikerspiegel positief wordt beïnvloed. Bovendien voelt u zich er beter door!

Beweegtips

  • Probeer zo vaak mogelijk even te bewegen. Kom in ieder geval elke ochtend, middag en avond even in beweging.
  • Eet en drink terwijl u in een stoel zit. Eet uw maaltijden zo min mogelijk in bed.
  • Doe kleine oefeningen. Ga bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar in uw stoel zitten en sta dan weer op. Dit stimuleert de doorbloeding en versterkt de spieren in uw benen.
  • Loop regelmatig een rondje door uw kamer of over uw afdeling. Haal bijvoorbeeld zelf koffie uit de automaat op de gang. Of loop met uw bezoek mee naar de trap of lift. Misschien kunt u zelfs de afdeling af. Laat dit dan wel even weten aan de verpleegkundige.
  • Beweeg op een manier die bij u past. Weet u niet zeker wat u wel of niet mag doen? Vraag uw fysiotherapeut of verpleegkundige dan om advies.

Bewegen vóór ziekenhuisopname

Ook vóór een opname kunt u aan uw conditie werken. Mensen die fitter het ziekenhuis binnenkomen, herstellen sneller. Zij kunnen sneller weer naar huis en hebben hun oude conditie eerder terug. Probeer dus in de periode vóór uw opname zoveel mogelijk te bewegen. Doe wat past bij uw niveau en situatie. Het helpt al om regelmatig kleine stukjes te lopen of wat vaker de trap te nemen. Zit u veel op de bank of achter een bureau? Sta dan regelmatig even op. Doe eventueel wat oefeningen of loop een rondje. Lang achter elkaar zitten is niet goed voor het lichaam.

Wist u dat?

  • Van een dag in bed liggen, moet het lichaam een week herstellen. Het heeft deze tijd nodig om de spierkracht en conditie weer op het oude niveau te krijgen.
  • Met vijf dagen in bed liggen, daalt de spierkracht met 10%.
  • Tien dagen in bed liggen staat gelijk aan een lichamelijke veroudering van 15 jaar.