Wachttijd voor een operatie

Als u geopereerd moet worden, wilt u het liefst zo snel mogelijk aan de beurt zijn. Voor sommige operaties is de wachttijd nu in het hele land langer dan normaal. Dit is vervelend, en helaas is dit ook in Ziekenhuis Gelderse Vallei het geval. Patiënten die direct zorg nodig hebben, hoeven nooit te wachten en worden altijd zo snel mogelijk geholpen. Maar als uw situatie niet spoedeisend is moet u vaak een enige tijd wachten.

Staat u op de wachtlijst en bent u benieuwd wanneer uw operatie gepland staat? Dan hoeft u ons niet te bellen. Wij laten wij u weten wanneer de operatiedatum bekend is.

Zodra wij weten wanneer u aan de beurt bent:

  • nemen wij vanuit Ziekenhuis Gelderse Vallei telefonisch contact met u op.
  • of krijgt u een e-mail van ons dat er een bericht klaar staat in uw MijnZGV-omgeving. U dient dan in te loggen in uw MijnZGV-omgeving. Daar vindt u alle informatie. 

Hoe lang u op uw operatie moet wachten hangt af van een aantal zaken:

  • Hoeveel spoedpatiënten we aangemeld krijgen, deze worden met voorrang behandeld. Door het wisselende aanbod van spoedpatiënten is het moeilijk te voorspellen wanneer u aan de beurt bent. Dit kan ook betekenen dat u ineens op heel korte termijn aan de beurt bent.
  • Het soort ingreep dat u moet ondergaan – sommige ingrepen worden maar door enkele chirurgen of medisch specialisten gedaan, waardoor wachttijden op kunnen lopen
  • Ook wij hebben, zoals veel zorginstellingen, moeite om voldoende zorgmedewerkers aan te trekken.
  • Hoe soepel u zelf bent in uw beschikbaarheid, dit helpt ons bij het maken van een goede planning.
  • In de maand september is het altijd erg druk, omdat veel patiënten niet in de zomer geopereerd willen worden vanwege hun vakantie. 

Staat u op de wachtlijst voor een operatie en nemen uw klachten toe?

Neemt u dan contact op met de polikliniek waarbij u onder behandeling bent via telefoonnummer 0318 43 43 45.

Operatie afzeggen?

Wilt u uw operatie om een bepaalde reden niet meer door laten gaan? Geeft u dit minimaal 24 uur van te voren aan via MijnZGV of als dat niet lukt per mail aan: planning@zgv.nl. Zodat iemand anders uw plek op de wachtlijst kan overnemen. Bij twee keer afzeggen zullen wij u helaas weer onderaan de wachtlijst moeten plaatsen.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u hierin ondersteunen, zodat u mogelijk sneller geholpen wordt. De maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de Treeknorm) bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek 4 weken (28 dagen). Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken (49 dagen).