Oefentherapie JUMPFOOD-studie

Oefentherapie is zinvol bij tendinopathie van de kniepees (jumper’s knee). Het zorgt niet alleen voor training van de bovenbeenspieren, maar ook van de kniepees zelf.

We adviseren u om de uitleg over de oefentherapie minimaal 1x goed te lezen.

Uitleg oefentherapie JUMPFOOD-studie (pdf, 1,54 MB)

Training van de pees is erop gericht om de normale structuur van de pees weer te herstellen en dit is vaak een langdurig proces. In sommige gevallen kan dit maanden duren. Daarom is het van belang om de opbouw geleidelijk te laten verlopen. Dit is niet afhankelijk van tijd, maar van je herstel en of je er fysiek aan toe bent om naar de volgende fase te gaan. Dit noemen we ook wel de progressie criteria. Dit voorkomt frustraties en geeft meer vertrouwen voor een goed en volledig herstel.

In de eerste fase van de oefentherapie wordt er gestreefd naar een vermindering van pijnklachten. In de volgende fase wordt de kracht van de bovenbeenspieren voorzichtig opgebouwd. Daardoor zullen de peescellen worden gestimuleerd om meer peesvezels te gaan produceren. Als deze fase met succes is afgerond, zullen er oefeningen worden uitgevoerd die de kniepees voorbereiden op zwaardere (sport)activiteiten. Het energieopslagsysteem van de pees wordt op deze manier getraind. De laatste fase is gericht op de terugkeer in sport. Gedurende dit gehele traject zal er ook aandacht worden geschonken aan mogelijke risicofactoren, zoals verkorting van verschillende spiergroepen en rompstabiliteit.

Stap 1. Pijnmanagement 
Patiënteducatie 
  • Uitleg over de aandoening
  • Uitleg over de prognose

Belastingsadviezen: 

  • Tijdelijk staken van provocerende (sport)belasting 
  • Blijf wel belasten waar mogelijk. Vervang tijdelijk de zware/uitdagende (sport)belasting door (sport)belasting die niet zwaar/uitdagend is. 
  • Geleidelijke opbouw van (sport)belasting
  • Gebruik (pijn)reactie ter monitoring 


Stap 2. krachtopbouw 
Opbouwende krachtoefeningen van de quadriceps gedurende minimaal 12 weken bij voorkeur: 
  • Langzame en zware oefeningen 
  • Dynamische oefeningen (isometrische oefeningen kunnen alternatief zijn bij een pijnscore (VAS) > 3 van de 10) 
  • Reactie na belasting is leidend in opbouw 


Stap 3. Opbouw explosiviteit / plyometrie
Voorbeelden: 
  • sprongoefeningen 
  • gedeeltelijk sportterugkeer 


Stap 4. Onderhoud
Ga door met het uitvoeren van de krachtoefeningen van de quadriceps (minder vaak) ook na volledige sportterugkeer.

Uitleg met video's 

Bekijk de video's met oefeningen.

Fase 1 — isometrisch

De isometrische oefeningen staan in de handleiding hierboven op pagina 4. Bekijk de foto voor het voorbeeld.


Fase 2 — isotonisch

Afspelen
Isotonische krachtoefening (oefening 2)

Fase 3 — plyometrisch 

Afspelen
Jump squat (oefening 3)
Afspelen
Split Jump Squat (oefening 4)
Afspelen
Box Jump (oefening 5)
Afspelen
Plyometrische hardloopoefening 6a
Afspelen
Plyometrische hardloopoefening 6b

Fase 4 - terugkeer naar sportactiviteiten

De uitleg over oefening 7 staat in de handleiding boven aan deze pagina.

Oefeningen gericht op risicofactoren

Oefeningen 1, 2 en 3 zijn strekoefeningen. De uitleg staat in de handleiding op pagina 8. Bekijk ook de foto's voor het voorbeeld.

Afspelen
Abductie krachttraining (oefening 4)
Afspelen
Kuitspier krachttraining gestrekte knie (oefening 5)
Afspelen
Kuitspier krachttraining gebogen knie (oefening 6)
Afspelen
Rugplank (oefening 7)
Afspelen
Heupstrekker krachttraining (oefening 8)

Supplement

Oefeningen 1 en 2 zijn isometrische oefeningen. De uitleg staat in de handleiding op pagina 11. Bekijk de foto's voor het voorbeeld.

Afspelen
Walking Lunges (oefening 3)
Afspelen
StepUp (oefening 4)

Referenties

Bekijk ook de richtlijn Anterieure kniepijn van de Federatie medisch Specialisten (pdf, 236 kB)

Dit protocol is gemaakt samen met collega’s van het Erasmus MC, waar dit oefenprogramma is ontworpen en is getest. Zie het artikel: ‘Effectiveness of progressive tendon-loading exercise therapy in patients with patellar tendinopathy: a randomised clinical trial’, door SJ Breda, EHG Oei, J Zwerver, E Visser, E Waarsing, GP Krestin en RJ de Vos.

Terug naar informatie over de JUMPFOOD-studie.