Cookie voorkeuren instellen

Wij gebruiken voor deze website cookies. Een cookie is een klein bestand dat wij meesturen met pagina's van deze website. Uw browser slaat deze op uw apparaat op. Wij gebruiken deze cookies om www.geldersevallei.nl zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Lees meer over ons cookiebeleid.

{}

Bijna 30% van de patiënten sneller in beweging na knieoperatie

08 July 2022

Het percentage patiënten dat enkele uren na de knieoperatie al in beweging komt, is in Ziekenhuis Gelderse Vallei gestegen van 30 naar 56%. Een belangrijk resultaat, want patiënten die sneller bewegen hebben een sneller herstel en kunnen eerder naar huis.

De toename is een resultaat van het verbeterinitiatief van fysiotherapeut Ellen Oosting. ‘Jaarlijks krijgen zo’n 300 patiënten een nieuwe knieprothese in Ziekenhuis Gelderse Vallei’, vertelt Oosting. ‘Met dit verbeterinitiatief willen we de opnameduur voor deze patiënten verkorten. Daarmee houden we de zorg snel, efficiënt en betaalbaar. En nog belangrijker: patiënten willen zelf ook graag snel naar huis.’

Naar het toilet

Bewegen is voor patiënten een essentiële voorwaarde voor hun herstel. Voor de operatie werken deze patiënten al aan een betere conditie en na de operatie willen ze ook zo snel mogelijk weer veilig en zelfstandig bewegen. Dat is ook een voorwaarde voor ontslag. Oosting: ‘Enkele uren na de operatie gaan we daarom al aan de slag. We proberen patiënten het stukje van het bed naar het toilet te laten lopen. Wanneer dat nog niet lukt, laten we ze opstaan en zitten in de stoel naast het bed. In een paar maanden tijd hebben we het percentage patiënten waarbij dit lukt aanzienlijk omhoog gekregen.’

Pijn en voorlichting

Het percentage patiënten dat na een knieoperatie slechts 1 nacht in het ziekenhuis ligt in plaats van 2 is gestegen van 42 naar 48%. ‘Dat is nog niet de 60% bij wie we denken dat het ook haalbaar is om snel naar huis te kunnen, vertelt Oosting. ‘Pijn blijkt de grootste belemmerende factor te zijn. Veel patiënten ervaren veel pijn en dit staat hen in de weg om in beweging te komen. We merken dat patiënten niet altijd een reële verwachting van de pijn hebben, hun pijnmedicatie niet goed innemen of de medicatie pas te laat krijgen. We denken dat we met goede voorlichting over pijn nog een hoop winst kunnen behalen.’

Continu verbeteren

‘Tot slot constateren we dat bij een aantal patiënten de nazorg standaard op dag 2 gepland wordt, waardoor eerder ontslag niet mogelijk is. Ook dat proberen we nu anders in te richten. We zijn dus echt continu aan het verbeteren met het hele team dat betrokken is bij het zorgpad Actief Herstel. Ik hoop dat we eind 2022 die 60% behalen.’


Nieuwsoverzicht
Suggesties?
Complementary Content
${loading}