Cookie voorkeuren instellen

Wij gebruiken voor deze website cookies. Een cookie is een klein bestand dat wij meesturen met pagina's van deze website. Uw browser slaat deze op uw apparaat op. Wij gebruiken deze cookies om www.geldersevallei.nl zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Lees meer over ons cookiebeleid.

{}

Digitaal Advies: ‘De Beste Zorg op de Juiste Plek’

03 December 2021

Brenda Pekkeriet, huisarts bij Huisartsenzorg Pekkeriet in Ede, heeft al diverse keren gebruik gemaakt van het meekijkconsult/Digitaal Advies en deelt graag haar ervaring. ‘Ik ben er heel blij mee. Het is een kleine moeite en je krijgt redelijk snel antwoord.’

Gelijk na het begin van de pilot – 17 mei – is Brenda gebruik gaan maken van het Digitaal Advies. ‘In het begin was het wat onwennig, maar nu is het fijn om het te gebruiken. Inmiddels gebruik ik het ongeveer 2 keer per maand.’ De ene keer gebruikt ze het voor de vakgroep cardiologie en de andere keer voor chirurgie of urologie. ‘Dat verschilt inderdaad. Zo heb ik de cardiologie meerdere keren gevraagd om een ECG te beoordelen, de urologie om advies gevraagd bij een katheter en heb ik ook de vaatchirurg een vraag gestuurd.’

Volgens Brenda is de drempel om het Digitaal Advies te gebruiken lager dan contact opnemen via de telefoon of Siilo. ‘Als je direct een antwoord van de medisch specialist wilt ontvangen, dan kun je beter bellen. Je kunt via het Digitaal Advies eenvoudig je vraag stellen en je stoort de specialist niet op dat moment’, vertelt Brenda. ‘Al heb ik er ook 2 keer achteraan moeten bellen. Dat is dus nog wel een aandachtspuntje.’ Het antwoord wordt wel direct als postbericht verwerkt in het dossier. ‘Dat is erg makkelijk, want je kunt het snel terugvinden. Dit vind ik een voordeel boven Siilo.’

‘Het is in ieder geval heel fijn dat je je eigen vraag over een bepaalde patiënt of aanpak kan bespreken met een specialist’, vervolgt ze. Brenda gebruikt het Digitaal Advies dan ook niet altijd om een verwijzing te voorkomen. ‘Ik gebruik het vooral als ik een vraag heb of twijfel. Hoe vaak ik een doorverwijzing heb kunnen voorkomen, durf ik niet te zeggen. Het grote voordeel voor patiënten is dan ook niet dat hij of zij niet naar het ziekenhuis hoeft, maar wel dat ik het met een specialist overleg. Dan hebben ze net wat meer zekerheid en worden ze gerustgesteld. Je merkt dat ze dat fijn vinden. Een beetje in het kader van de Juiste Zorg op de Juiste Plek, of soms zelfs: ‘de Beste Zorg op de Juiste Plek’.’

Zijn er dan alleen maar voordelen?
‘Technisch gezien is het nu lastig om een bijlage toe te voegen. Het kan wel, maar je moet het bestand nu eerst zelf als PDF opslaan en daarna kun je het bijvoegen. En dat terwijl het bestand in het dossier van de patiënt staat.’ Brenda gaat verder: ‘En je moet de patiënt om toestemming vragen voordat je het inzet. Dat is natuurlijk prima, maar daar moet je wel even aan denken.’

Heb je tips voor andere huisartsen?
‘Het gebruik van het Digitaal Advies is vergelijkbaar met het maken van een verwijsbrief. Het is eenvoudig en zou laagdrempelig gebruikt kunnen worden. Door een duidelijke vraag te formuleren, krijg je ook een duidelijk antwoord.’

Zie je nog verbeterpunten voor de toekomst van het Digitaal Advies?
Wat betreft de deelnemende vakgroepen heeft Brenda nog wel wensen: ‘Het zou fijn zijn als dit straks ook werkt voor interne geneeskunde, reumatologie, nefrologie, dermatologie en orthopedie’, geeft ze aan. ‘De nefrologen en dermatologen consulteren we nu op een andere manier, maar het zou duidelijker zijn als dit op dezelfde manier kan. Als we ook de interne geneeskunde om een Digitaal Advies kunnen vragen, zou dat voor mij een fijne toevoeging zijn. Denk bijvoorbeeld aan bloeduitslagen. Nu overleg ik ook, maar dat gaat telefonisch, vaak na 17.00 uur. Dat kan prima via het Digitaal Advies.’

En de declaraties? ‘Dat gebeurt nu eens per kwartaal. Maar ik houd niet precies bij wie in de praktijk een Digitaal Advies aanvraagt. En als ik dan 1,5 of 2 maanden later de declaraties zie, dan denk ik ‘het zal wel goed zijn’. Het zou fijn zijn als dat overzichtelijker wordt.’

Mogelijk kan het Digitaal Advies nog voor meerdere doeleinden gebruikt worden. ‘Zo hoorde ik dat in een andere regio ook tussentijdse veranderingen in de situatie van een patiënt of in de medicatie tussen eerste en tweede lijn werden uitgewisseld. Dan hebben we het ook beide meteen beschikbaar voor het dossier van de patiënt.’

Als laatste geeft ze aan: ‘Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de specialisten aan de andere kant van het Digitaal Advies. Zijn er/heb ik misschien vragen gesteld die niet geschikt zijn? Een aantal voorbeeldvragen die we wél kunnen stellen en een aantal vragen die we niét kunnen stellen via het Digitaal Advies is dan wellicht een aanvulling.’

Zie ook:



Nieuwsoverzicht
Suggesties?
Complementary Content
${loading}