Cookie voorkeuren instellen

Wij gebruiken voor deze website cookies. Een cookie is een klein bestand dat wij meesturen met pagina's van deze website. Uw browser slaat deze op uw apparaat op. Wij gebruiken deze cookies om www.geldersevallei.nl zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Lees meer over ons cookiebeleid.

Digitale labaanvragen mogelijk via ZorgDomein

03 May 2018

Vanaf heden is het zorgproduct labdiagnostiek ZGV beschikbaar in ZorgDomein. Er is proefgedraaid in een huisartsenpraktijk en er zijn informatiesessies geweest in een aantal andere huisartsenpraktijken. Dit verliep succesvol; het zorgproduct werkt naar wens. Bij deze nodigen wij u uit labdiagnostiek digitaal aan te vragen.

In deze fase is het nog wenselijk om de aanvraag te printen in plaats van een mail of SMS naar de patiënt te sturen. Dat heeft te maken met het feit dat een labaanvraag niet op alle prikposten op basis van het ZD-nummer kan worden opgeroepen. Medio 2018 komt er een app waarmee bloedafnamemedewerkers op alle locaties een labaanvraag kunnen inzien, daarna kan printen van de labaanvraag achterwege gelaten worden en volstaat een mail of SMS. Berichtgeving daarover volgt.

Thuis prikken

Het thuis prikken van patiënten gaat nog op de ‘oude manier’, dus melden bij de trombosedienst en een labformulier bij de patiënt thuis (laten) brengen. Dit labformulier mag dan een groen huisartsenformulier zijn maar ook een digitaal geplaatste en geprinte order.
Zodra het verzoek voor het thuis prikken ook via ZD gemaakt kan worden, laten we u dat weten.

Wilt u instructie over digitaal aanvragen labonderzoek in de eigen praktijk, belt of mailt u dan gerust voor een afspraak: (0318) 43 59 40 of KCHLAdm@zgv.nl.

Veel gestelde vragen en antwoorden

Hoe te handelen bij patiënten die pas over 3 maanden moeten prikken? (Zoals CVRM/DM.) Kan men dan nu al een verwijzing maken in ZD? Hoe lang blijft deze ‘geldig’?
Ja, dat kan. De aanvraag blijft 15 maanden geldig.

Als een patiënt niet komt, hoe gaat het dan verder met de verwijzing?
Na 15 maanden verdwijnt de aanvraag automatisch uit het laboratoriumsysteem.

Hoe gaat het met de urinepotjes die mensen moeten hebben, als ze niet meer het formulier op hoeven te halen?
De patiënt zal zelf nog een potje op moeten halen, of bij de huisartsenpraktijk of bij één van de bloedafnameposten. Urinepotjes kunnen door de huisarts online aangevraagd worden (https://www.geldersevallei.nl/verwijzer/diagnostiek-en-laboratoria/online-bestellen).

Als later toevoegen van een bepaling nodig is, hoe gaat dat dan?
Er zijn 2 mogelijkheden:  

  • een tweede order aanmaken met alleen de extra toe te voegen bepalingen, de patiënt moet beide aanvragen meenemen naar een bloedafnamepost.
  • een order aanmaken met alle reeds aangevraagde bepalingen plus de toe te voegen bepalingen, de patiënt neemt alleen die laatste aanvraag mee.

Als de patiënt naar het ziekenhuis gaat (en niet naar een prikpost) moet dan het formulier perse worden geprint en meegegeven?
Ja, op alle prikposten (Trombosedienst en ZGV) dient de patiënt een geprint formulier mee te nemen. Zodra dit verandert laten wij het weten.

Wat voor ontwikkelingen kan ik nog verwachten?
Zoals aangegeven wordt nog gewerkt aan digitalisering van de bloedafname thuis. Daarnaast werken we aan een volledig papierloze oplossing. De patiënt krijgt dan een email of SMS met het unieke ZorgDomein nummer. Zodra we hiermee kunnen starten, laten wij het weten.


Nieuwsoverzicht
Suggesties?
Complementary Content
${loading}