Cookie voorkeuren instellen

Wij gebruiken voor deze website cookies. Een cookie is een klein bestand dat wij meesturen met pagina's van deze website. Uw browser slaat deze op uw apparaat op. Wij gebruiken deze cookies om www.geldersevallei.nl zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Lees meer over ons cookiebeleid.

{}

Wanneer wel en wanneer niet een Digitaal Advies vragen?

26 May 2022

Recent is ook neurologie aangesloten bij het Digitaal Advies. Deze consultroute bestaat sinds mei 2021, maar voor welke vragen is het geschikt en voor welke vragen niet? Pioniers van het 1e uur, Karel Kasbergen (huisarts) en Mirha Halilovic (uroloog), vertellen hier graag over.

Via ZorgDomein kunnen huisartsen advies vragen aan een medisch specialist: het Digitaal Advies. Door gebruik van het Digitaal Advies wordt een deel van de doorverwijzingen naar de tweede lijn voorkomen. Ook verlaagt het Digitaal Advies het aantal ongeplande telefonische intercollegiale consulten. De patiënt spreekt zijn eigen risico niet aan en daarnaast worden huisarts en specialist vergoed voor deze consultroute.

Wanneer wel en wanneer geen Digitaal Advies?

Mirha: ‘Het Digitaal Advies gebruik je als het gaat om een patiënt die voor die klacht niet in het ziekenhuis onder behandeling is èn als het geen haast heeft. De huisarts wil advies, bijvoorbeeld over het ingezette beleid bij een patiënt, is de diagnose juist, is verdere diagnostiek nodig, is de juiste behandeling en medicatie gekozen, ben ik op de goede weg, wat zou ik anders kunnen doen, moet ik de patiënt insturen?’

Zij vervolgt: ‘Wij krijgen vaak tussendoor telefoontjes van huisartsen. Voor 80% van deze telefoontjes is het Digitaal Advies het ideale middel. De andere 20% is acuut, dan moet de huisarts de telefoon pakken. Dan gaat het om patiënten die diezelfde dag gezien moeten worden. Dus mijn advies aan de huisarts is: bel als je het niet vertrouwt, als er een spoedindicatie is en het geen 72 uur kan wachten. Gebruik het Digitaal Advies voor consultatie over niet-acute zaken.’

Concrete voorbeelden

Heb je een aantal concrete voorbeelden van zorgvragen waarbij je Digitaal Advies wel of juist niet kunt gebruiken? Op deze vraag aan Karel volgt een mooie opsomming:

WEL

  • patiënten die niet onder behandeling van de medisch specialist zijn
  • advies voor mogelijkheden voor een patiënt met vaginaal bloedverlies en menstruatieklachten waarbij je de pil en het spiraaltje al hebt geprobeerd
  • als je twijfels hebt over de groei of de ontwikkeling van een jonge patiënt
  • bij een ECG van een 80-jarige, als je twijfelt of het wel of geen oud infarct is. Of dat het past bij langdurige hoge bloeddruk. Cardiologie is sowieso dagelijkse kost
  • medicatie bij oudere mensen
  • complexere pijnpatiënten, zijn er suggesties voor een bepaalde pijnstilling
  • advies bij langdurige diarreeklachten of een prikkelbare darm.

Mirha geeft een paar voorbeelden vanuit urologie:

  • bijvoorbeeld cystes van de nier, moeten we een behandeling inzetten
  • zou bekkenbodemfysiotherapie geschikt zijn voor een bepaalde patiënt
  • wat te doen bij onduidelijke flankpijn
  • vragen over PSA.

NIET

  • een patiënt die al onder behandeling is bij een specialist. Bijvoorbeeld een patiënt die recent is gedotterd. Dan is dat niet voor het Digitaal Advies. De patiënt moet dan de poli bellen, omdat het een lopend traject is.
  • sommige dingen moeten specialisten gewoon zien. Vooral ook bij de chirurg. Bepaalde problemen, bepaalde fracturen waar enige spoed bij zit. Of als je denkt dat er een ingreep moet gebeuren bij een bepaald abces
  • bij rectaal bloedverlies, want dan moet de patiënt gezien worden
  • cardioloog: Iets meer aangaande spoed. Dat moet je niet thuis afwachten.

Mirha vult aan:

  • bij acute pathologie: een torsio testis of testistumor
  • bij acute urineretentie
  • een uitgevallen SPC die de huisarts er niet inkrijgt
  • een patiënt met urosepsis die onderuit gaat
  • koorts bij infectie.

‘Kortom,’ zegt Mirha, ‘bij spoed: altijd bellen. Het Digitaal Advies is voor niet-acute zaken. Het is ook fijn voor de patiënt om te weten dat de huisarts advies vraagt aan de medisch specialist en de patiënt hierover wordt teruggebeld. En goed dat een verwijzing dan wellicht niet nodig is. ‘

Gebruiksvriendelijk

Karel en Mirha werken graag met het Digitaal Advies. Karel: ‘Het gebruik van het Digitaal Advies is makkelijk via ZorgDomein. Of je nu een gewone verwijzing maakt of een Digitaal Advies; qua gemak maakt het niet uit. Het is maar een paar minuten werk. Ik vind het leuk om te doen, het is een extra mogelijkheid om in te zetten. Vooral bij twijfel. Want het is makkelijk om de specialist op deze manier naar zaken te vragen. Je moet wel nadenken over een korte en bondige vraag, waarop de specialist ook een relatief kort antwoord kan geven.’

Mirha: ‘Soms is er een duidelijke vraagstelling, maar ik kan me voorstellen dat een langere uitleg nodig is omdat je het zelf ook niet weet als huisarts. Dan moet je veel typen en bel je wellicht liever. Maar heel veel telefoontjes die ik krijg, kunnen via het Digitaal Advies. Voor de specialist is het soms wel lastiger: je hebt de patiënt niet tegenover je, je bent afhankelijk van de informatie van de huisarts. Hoe duidelijker de vraagstelling is en omschreven wordt wat er al is gedaan, hoe makkelijker het advies te geven is.’

Wat wil je meegeven aan collega’s die het Digitaal Advies nog niet gebruiken?

Karel: ‘Het is een extra middel dat je kunt inzetten, waarbij je in korte tijd een antwoord van een specialist ontvangt. Dit voorkomt tussendoor moeten bellen, wat vervelend is voor beide kanten. Het is overigens niet verboden dat er alsnog een verwijzing komt, maar als je dit al weet, hoef je het Digitaal Advies natuurlijk niet te gebruiken.

Daarnaast krijgt zowel de huisarts als de specialist er een vergoeding voor. De tijd die je ermee bezig bent, krijg je gedeclareerd. Aan het eind van het kwartaal krijg je een vergoeding (dubbel consult). Hier heb jij als huisarts of specialist geen werk aan.

Ik denk dat het voor de patiënt ook de tevredenheid kan verhogen, omdat je korte lijnen met de specialist hebt en elkaar makkelijk weet te benaderen. Zo kan er toch relatief snel door een specialist naar de vraag worden gekeken, zonder dat de patiënt naar het ziekenhuis hoeft.’

Mirha: ‘Het grote voordeel van het Digitaal Advies is dat je als medisch specialist de tijd kan nemen om rustig alles op een rijtje te zetten en goed advies te geven, zonder werkstress en wanneer het jou uitkomt. Het zorgt voor helderder communicatie en kan frustraties tussen huisarts en specialist wegnemen. En zo stimuleert het de samenwerking tussen huisartsen en specialisten.’

Een overzicht van de deelnemende vakgroepen op dit moment:
Cardiologie
Chirurgie
Geriatrie
Gynaecologie
Interne geneeskunde
Kindergeneeskunde
MDL
Neurologie (sinds mei ‘22)
Sportgeneeskunde
Pijncentrum
Urologie

Met de andere vakgroepen wordt bekeken hoe en wanneer deze kunnen aanhaken. Zodra er vakgroepen aansluiten, laten wij dit weten.


Nieuwsoverzicht
Suggesties?
Complementary Content
${loading}