Cookie voorkeuren instellen

Wij gebruiken voor deze website cookies. Een cookie is een klein bestand dat wij meesturen met pagina's van deze website. Uw browser slaat deze op uw apparaat op. Wij gebruiken deze cookies om www.geldersevallei.nl zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Lees meer over ons cookiebeleid.

Voedingskennis thuiswonende ouderen

16 oktober 2015

In hoeverre zijn ouderen bekend met ondervoeding en hoe komen zij aan informatie over voeding? Cater with Care onderzocht dit. Het blijkt dat ouderen informatie over gezonde voeding vooral van (zorg)professionals krijgen. Slechts een kwart van de ouderen heeft interesse in eiwitverrijkte producten.

In totaal deden bijna 600 zelfstandig wonende ouderen van 55 jaar en ouder mee aan het onderzoek. Deze Cater with Care studie bij vitale ouderen werd uitgevoerd door Wageningen UR Food & Biobased Research. Met behulp van een digitale vragenlijst is onderzocht welke ervaringen ouderen hebben met ondervoeding, wat belangrijke bronnen van voedingsinformatie zijn voor deze doelgroep en in welke mate ouderen geïnteresseerd zijn in verschillende typen productinformatie en functionele voedingsmiddelen.

Informatiebronnen

De resultaten laten zien dat 16% van de ouderen had meegemaakt dat zijzelf, of iemand uit de naaste familie of vrienden, ziek werd of opgenomen werd in het ziekenhuis als gevolg van ondervoeding. Verder bleek dat ouderen veel vertrouwen hadden in de voedingsinformatie die zij van professionals op het gebied van voeding (diëtisten) of gezondheid (artsen, apothekers) kregen. Familie, vrienden of media als bron van voedingsinformatie werden gezien als neutraal (niet betrouwbaar, maar ook niet onbetrouwbaar). Van de verschillende mediakanalen werd internet het vaakst aangegeven als zijnde een betrouwbare bron.

Bijna tweederde van de respondenten gaf aan op zijn minst af en toe voedingswaardetabellen op producten te raadplegen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten had interesse in voedingsmiddelen met extra vezels en slechts 23% had interesse in eiwitverrijkte producten.
eiwitverrijkte producten.

Bewustzijn vergroten

"Op basis van de resultaten concluderen we dat vitale Nederlandse ouderen weinig ervaring hebben met ondervoeding en de mogelijke consequenties voor de gezondheid”, aldus Esmée Doets, onderzoeker binnen Wageningen UR. Het geven van persoonlijke, onderbouwde voedingsinformatie door voedings- of gezondheidsexperts en/of via internet kan er toe bijdragen om het bewustzijn van ouderen over het belang van gezonde voeding te vergroten. Het presenteren van voedingsinformatie in een simpel en duidelijk format kan een strategie zijn om ouderen te ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes bij de aankoop van producten. Deze inzichten gebruiken de partners in Cater with Care voor hun communicatie en productinformatie.

Cater with Care

Het onderzoeksconsortium Cater with Care is ontwikkeld door de Alliantie Voeding Gelderse Vallei. In dit onderzoeksproject werken onderzoekers en experts van Wageningen Universiteit en Ziekenhuis Gelderse Vallei samen met de bedrijven Carezzo, Heinz, Stichting Promotie Kalfsvlees, NIZO Food Research, en Sodexo. Cater with Care wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (GO/EFRO).

Nieuwsoverzicht
Suggesties?
Complementary Content
${loading}