Campagne ‘3 goede vragen’
Ziekenhuis Gelderse Vallei vindt het belangrijk dat patiënten goed geïnformeerd zijn over hun behandeling en de mogelijkheden die er zijn. Want dan pas kan de patiënt - samen met de arts - een juiste beslissing nemen over zijn behandeling. Om patiënten hierbij te helpen startte het ziekenhuis met ‘3 goede vragen’, een campagne van de Patiëntenfederatie Nederland en Federatie Medisch Specialisten.
Als iemand naar een medisch specialist gaat voor onderzoek of behandeling, is er altijd keuze uit meerdere mogelijkheden. De ‘3 goede vragen’ helpt patiënten om zaken goed op een rijtje te zetten, zodat de patiënt samen met de specialist kiest voor de aanpak die het beste bij zijn situatie.
Alles op een rijtje
Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij iemand past, hangt af van een aantal zaken, bijvoorbeeld: de risico’s van de ingreep, de leeftijd, thuissituatie, beroep, leefstijl en wensen. Het is belangrijk dat patiënt en arts hier samen naar kijken. Dit kan de patiënt doen door de volgende 3 goede vragen te stellen:
'Wat zijn mijn mogelijkheden?'
Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Even afwachten is ook een mogelijkheid.
'Wat zijn de voor- en nadelen van deze mogelijkheden?'
Wat is het effect, hoe lang moet ik herstellen en wat zijn mogelijke risico’s en bijwerkingen?
'Wat betekent dat in mijn situatie?'
Hoe past de behandeling mijn situatie, bijvoorbeeld gezin, werk, sport of persoonlijke doelen.
Campagne
De kracht van de campagne zit in de eenvoud: de 3 vragen zijn gemakkelijk te onthouden en patiënten kunnen ze overal toepassen in de zorg. De komende tijd gaat ZGV patiënten bewust maken van de 3 goede vragen via de website, MijnZGV, de informatieschermen en banners in de wachtkamers.
Meer weten? Lees hier meer over de 3 goede vragen.