Huisartsenportaal vervangen
Op dinsdag 22 september is het huisartsenportaal van Ziekenhuis Gelderse Vallei vervangen door een (nieuw) zorgverlenersportaal. Dit was nodig omdat dat het huidige huisartsenportaal niet meer ondersteund werd door de leverancier van ons ziekenhuis-informatie-systeem (ZIS).
Afgelopen week is tijdens de update van het ZIS het nieuwe, eigen zorgverlenersportaal van Ziekenhuis Gelderse Vallei via ZorgDomein beschikbaar gekomen voor huisartsen. Het was niet alleen een noodzakelijke aanpassing, maar ook een mooie gelegenheid om het portaal extra functionaliteiten en een nieuwe lay-out te geven.
Hoe logt de huisarts in op het zorgverlenersportaal?
U vindt de startlink naar het zorgverlenersportaal op ZorgDomein. Het zorgverlenersportaal controleert de ZorgDomein-inloggegevens van de huisarts en of deze arts de gegevens van deze patiënt mag inzien. Ook wordt gecheckt of de huisarts ook in het ZIS van Ziekenhuis Gelderse Vallei gekoppeld is aan deze patiënt.
De huisarts logt dus in op ZorgDomein en gaat naar de betreffende patiënt. Klikt hij/zij hierna op de startknop van het zorgverlenersportaal, dan komt de huisarts via de homepage binnen op patiëntniveau (zie illustratie).
Wat is er veranderd?
In het dashboard zien we de functionaliteiten van het oude huisartsenportaal terug zoals labuitslagen, tekstuele uitslagen en het registeren van de waarneming. Daarnaast zijn er nu ook andere onderdelen van het patiëntendossier zichtbaar zoals brieven, waarschuwingen en opnames.
In het portaal legt de huisarts ook zijn/haar waarneming vast. Door de overgang naar een nieuw portaal zijn deze gegevens niet overgenomen. Deze moeten opnieuw worden vastgelegd zodat de waarnemende huisarts ook deze patiëntgegevens kan inzien. Dit is vooral van belang voor huisartspraktijken waarbinnen meerdere huisartsen werkzaam zijn.
De kleur van de button ‘Waarneming’ geeft aan of er waarnemers zijn geregistreerd voor deze patiënt. Is de button paars dan zijn waarnemers geregistreerd. Is de button groen dan zijn er geen waarnemers ingesteld.
Brieven en opnames inzien
De huisarts kan brieven inzien die vanuit het EPD zijn samengesteld voor huisartsen, fysiotherapeut, multizorg e.d. Punt van aandacht: als u deze informatie inziet, wordt het document gedownload en opgeslagen op uw apparaat onder ‘downloads’. Denk er na het lezen aan om deze van het apparaat te verwijderen. Zo voorkomen we dat medische gegevens zich onbedoeld gaan verspreiden.
In het overzicht ‘opnames’ staat de opnamehistorie van de patiënt in Ziekenhuis Gelderse Vallei.
Als u vragen hierover heeft kunt u contact opnemen met applicatiebeheer via telefoonnummer (0318) 43 45 11, optie 1.