Invoering keuzehulp galblaas
Patiënten met galstenen kunnen kiezen uit een operatie of afwachten. Een online keuzehulp helpt bij het maken van die keuze. Sinds maart is de keuzehulp als pilot in eZorg en MijnZGV opgenomen. Zowel patiënten als zorgverleners zijn hierover overwegend positief. Daarom is besloten om de online keuzehulp vanaf nu aan iedere patiënt die kampt met galstenen aan te bieden.
De online keuzehulp vergelijkt de mogelijkheden ‘opereren’ en ‘afwachten’ en zet de voor- en nadelen hiervan uiteen. De patiënt krijgt stellingen voorgelegd die helpen de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Zo wordt gekeken wat voor deze individuele, unieke patiënt belangrijk is en wat de voorkeur heeft. Er komt géén advies uit. Juist in gesprek met de arts beslissen arts en patiënt samen wat de beste behandeling is in zijn of haar situatie.
Samen beslissen
Chirurg Flip Kruyt: ‘2 van de 3 patiënten die de keuzehulp kregen aangeboden, maakten er gebruik van. De helft van hen gaf aan dat de keuzehulp hen goed had geholpen. Ook zorgverleners waren enthousiast. De keuzehulp hielp hen bij het samen beslissen over welke behandeling het beste past. Het bespreken van de uitkomst kostte niet veel extra tijd in de spreekkamer. Een deel van de patiënten vond daarentegen de keuzehulp niet van toegevoegde waarde. Bij hen was al overduidelijk dat er geopereerd moest worden, waardoor de keuzehulp niet nodig was.’
Verkenning in de huisartsenpraktijk
Het gesprek over de keuze tussen opereren of afwachten bij galstenen wordt ook al eerder in de spreekkamer van de huisarts gevoerd. Daarom zijn ook huisartsen betrokken bij de pilot. Zij willen graag weten of patiënten de keuzehulp eerder hadden willen gebruiken, voordat zij verwezen werden naar het ziekenhuis. De helft van de patiënten gaf aan de keuzehulp al bij de huisarts te willen ontvangen. ’Het had me geholpen als mijn huisarts mij al over de keuzehulp had verteld en ik mij beter kon voorbereiden met betrouwbare informatie’, aldus een patiënt.
Goede timing
Flip Kruyt: ’Het is belangrijk om patiënten tijdig te informeren over de keuzehulp. Daarom gaan we nu onderzoeken op welke plek de patiënt het meest geholpen is met de keuzehulp. 2 huisartsen die bij de pilot betrokken zijn, gaan deze nu zelf aanbieden in hun praktijk. Zij kijken dan of patiënten ermee geholpen zijn. Ook wordt bekeken welke keuzehulpen voor andere aandoeningen/behandelingen nog meer geschikt kunnen zijn.'