Sneller duidelijkheid over reuk- en smaakproblemen
Patiënten krijgen bij het Reuk- en smaakcentrum van Ziekenhuis Gelderse Vallei sneller duidelijkheid over de oorzaak en behandelmogelijkheden van hun reuk- en/of smaakstoornis. Door een nieuwe planning, online zorg en het telefonisch bespreken van uitslagen hoeven patiënten in plaats van 2, maar 1 keer naar het ziekenhuis te komen. Het afgelopen jaar is hier hard aan gewerkt en daardoor is de wachttijd flink gedaald; van 12 naar 6 maanden.
Patiënten met reuk- en smaakverlies komen vanuit het hele land naar het Reuk- en smaakcentrum in het ziekenhuis in Ede. ‘Vooral voor de mensen die ver weg wonen, is het veel prettiger dat alle onderzoeken nu op 1 dag zijn’, vertelt Wieteke Verhoef, coördinator van het Reuk- en smaakcentrum. ‘Om een diagnose te kunnen stellen, krijgen ze verschillende onderzoeken’, vervolgt ze. ‘Een reuktest, smaaktest, een retronasale reuktest, lichamelijk onderzoek door de KNO-arts en tot slot een anatomische of functionele MRI-scan.’ Bij die laatste variant krijgt een patiënt tijdens de MRI geuren toegediend, waardoor onderzocht kan worden hoe de hersenen hierop reageren.
Telefonisch de uitslag
Omdat patiënten uit heel Nederland naar het ziekenhuis in Ede komen, krijgen zij de uitslagen van de onderzoeken telefonisch. Dat is voor de patiënten prettiger en het voorkomt extra bezoeken aan het ziekenhuis.
Thuis aan de slag met online zorg
In hun online omgeving ‘eZorg’ vinden patiënten informatie over reuk, smaak en de verschillende onderzoeken en vragenlijsten die ze voor de onderzoeken invullen. Ook staan hier adviezen over het omgaan met reuk- en smaakstoornissen in het dagelijks leven.