Eten en drinken bij opname

U bent opgenomen en er komt veel op u af. Goed eten en drinken is belangrijk. Hoe helpen wij u hierbij en wat kunt u zelf doen?

De juiste voeding

Bij opname wordt onderzocht of u risico op ondervoeding loopt. U wordt ook gewogen. De verpleegkundige stelt vragen over het verloop van uw gewicht en eventuele klachten rondom het eten. Ook wordt gevraagd of u een dieet heeft. Heeft u bijvoorbeeld een natriumbeperkt, lactosebeperkt of vezelverrijkt dieet? Of gebruikt u misschien drink- of sondevoeding? Dan houden we daar rekening mee. Na het verzamelen van deze gegevens wordt de juiste voeding aan onze maaltijdservice doorgegeven. U krijgt dan de juiste menukaarten.

De diëtist

Als blijkt dat er een risico is op ondervoeding, dan krijgt u energie- en eiwitverrijkte voeding. Zo nodig wordt ook de diëtist in consult gevraagd. De diëtist kan tijdens een opname ook om andere redenen betrokken raken. Bijvoorbeeld wanneer aanpassingen in de voeding nodig zijn vanwege nierproblemen, hartfalen, zwangerschapsbraken of wonden.

Een persoonlijk advies

De diëtist komt persoonlijk bij u langs om een afgestemd advies te geven en/of adviseert de verpleegkundige. Wat u eet en drinkt wordt regelmatig bijgehouden. Op deze manier krijgt de diëtist inzicht in uw voedingsinname en wordt het advies zo nodig bijgesteld.

Extra hulp

Soms is het nodig om naast de diëtist ook nog andere zorgverleners erbij te vragen. Bijvoorbeeld de logopedist wanneer u kauw- en of slikproblemen heeft. De ergotherapeut wanneer u aangepast bestek of servies nodig heeft. De afdeling Multizorg wanneer er na opname extra begeleiding rondom de maaltijden of maaltijdservice nodig is. 

Natuurlijk kunt u zelf ook het nodige doen om tijdens uw opname goed te blijven eten en drinken.

  • geef bij opname uw dieet van thuis door
  • als u een eiwitrijke voeding is geadviseerd: bestel bij elke hoofdmaaltijd minimaal 2 tot 3 producten met een duimpje, bestel zeker 3x daags een eiwitrijk tussendoortje (denk ook aan een eiwitrijk tussendoortje voor het slapen gaan)
  • bestel de maaltijd op tijd, minimaal 45 minuten voor het moment dat u wil eten/drinken
  • vraag hulp aan familie of verpleging wanneer u moeite heeft om zelf de maaltijd te bestellen
  • wellicht kan bezoek u helpen bij het eten en drinken
  • zien eten, doet eten. Bezoek mag mee-eten
  • wees ook zelf alert op het nauwkeurig bijhouden van de voedingslijst. Eet of drinkt u iets van thuis, laat dit dan ook noteren
  • eet bij voorkeur de maaltijd op uw stoel in plaats van in bed

Menukaarten

Onderstaande menukaarten helpen u op weg. De groene duimpjes geven de eiwittoppers aan op de menukaart. Deze producten zijn eiwitrijk. Eiwit is de belangrijkste voedingsstof als u herstelt van een ziekte of operatie. Het kan voorkomen dat u in Ziekenhuis Gelderse Vallei toch nog een andere menukaart krijgt, als u een specifiek dieet heeft. 

Herfstschotel 

Macaroni bolognese (ook vega) Zuurkoolschotel
(ook vega)
Aziatisch stoofpotje 
(ook vega)
Mousaka 
(ook vega)
7 september 14 september 21 september 28 september
5 oktober 12 oktober 19 oktober 26 oktober
2 november 9 november 16 november 23 november
30 november




Bestellen via 4401

Met 1 telefoontje bestelt u uw maaltijd, drankje of tussendoortje. Op uw nachtkastje staat hiervoor een menukaart, passend bij uw dieet. Bestellen kan tussen 07.00 en 18.15 uur via toestel 4401. De maaltijd wordt vers gemaakt en binnen 45 minuten bij u bezorgd. Op de afdeling vertellen wij u hoe de maaltijdservice werkt. Als het niet lukt om zelf te bestellen, helpen wij u. Uw familie kan ook voor u bestellen. Dat kan ook vanuit huis, via (0318) 43 44 01.

Bezoek mag mee-eten

1 bezoeker kan met u mee-eten. Want samen eten, dat is toch veel fijner! Hij of zij moet hiervoor een maaltijdbon hebben. De maaltijdbonnen, variërend van € 3,50 tot € 8,50, kan hij/zij halen bij de receptie in de centrale hal. Bij de maaltijdbon ontvangt de bezoeker een flyer met de keuzemogelijkheden voor een brood maaltijd (pdf, 252KB) of bekijk voor een warme maaltijd ons zomermenu (pdf, 226). Het eten wordt op dezelfde manier besteld als de patiënt; 1 telefoontje naar de maaltijdservice is voldoende. Uiterlijk 45 minuten later staat er een heerlijke maaltijd klaar.

Maaltijdservice At Your Request

Ziekenhuis Gelderse Vallei werkt samen met Sodexo Health Care. Sodexo heeft At Your Request in Amerika ontwikkeld. Het is daar een groot succes. Ook in ons ziekenhuis bevalt het maaltijdservicesysteem erg goed. Patiënten eten meer en beter. En er wordt minder voedsel weggegooid.