Beweegadvies

Bewegen en / of sporten is belangrijk en draagt bij een gezonde leefstijl. In deze tijden van crisis waarin we veel thuis zitten kan het soms lastig zijn om voldoende te blijven bewegen of sporten. Op deze pagina's leest u tips en adviezen waarmee u zelf direct aan de slag kan.

Het belang van bewegen

In deze video's wordt het belang van bewegen besproken. Ook worden de beweegrichtlijnen voor verschillende leeftijden uitgelegd.

Sportarts prof. dr. Hans Zwerver vertelt over het belang van bewegen bij Omroep Gelderland
Sportarts prof. dr. Hans Zwerver vertelt over het belang van bewegen bij Omroep Gelderland
Kenniscentrum Sport & Bewegen: de beweegrichtlijnen

Tips om meer te gaan bewegen

U kunt zelf ook veel doen aan een gezonde leefstijl. De 5 simpele tips beweegtips kunt u direct toepassen. En in de video's vindt u concrete tips en oefeningen om te starten met bewegen of om meer te gaan bewegen.

In deze video's ziet u onder andere:

  • waarom het belangrijk is om te bewegen
  • op wat voor een manier u verantwoord kunt starten met bewegen
  • welke vormen van bewegen u kunt toepassen (conditie, kracht en balans)
  • hoeveel bewegen goed voor u is

Beweegtip 1: Beweeg matig intensief

Beweeg tenminste 5 dagen per week, minimaal 30 minuten per dag matig intensief. Dit hoeft niet 30 minuten aan één te zijn, maar kan ook in bijvoorbeeld 3 blokken van 10 minuten. De hartslag ligt daarbij iets hoger dan normaal en u raakt een beetje buiten adem.

Beweegtip 2: Beweeg tegen futloosheid

Bewegen helpt tegen een futloos gevoel. Mensen die meer bewegen, hebben minder kans op depressies. Tijdens het sporten maakt de vermoeidheid meteen plaats voor nieuwe energie. Dus voelt u zich futloos? Ga dan niet op de bank liggen, maar ga bewegen!

Beweegtip 3: Alle beetjes beweging helpen

Probeer bewegen in te passen in uw dagelijks leven: breng de kinderen met de fiets naar school en ga lunchwandelen tijdens het werk. Of neem wat vaker de trap. Werkzaamheden in en om het huis tellen ook mee als beweging. Tijdens het dweilen van de vloer verbrand je ongeveer 140 calorieën (per 60 minuten). En: alle kleine beetjes helpen!

Beweegtip 4: Stop met zitten!

Er wordt wel gezegd: ‘Te veel zitten is het nieuwe roken’. Ongezond! Probeer lang zitten af te wisselen met staan en wandelen. Ook met traplopen verbrand je best veel energie.

Beweegtip 5: Bewegen is leuk

Beweeg op een manier die u leuk vindt. Dat kan van alles zijn. Maak van bewegen ook eens een gezellige activiteit met meerdere mensen! Bijvoorbeeld: wandelen in de natuur met aansluitend een picknick.

Beweeg u fit: een laagdrempelige manier om meer te bewegen.
Fysiotherapeut Karin van den Brink geeft beweegtips voor kracht- en balansoefeningen.
Fysiotherapeut Ellen Oosting geeft beweegadvies voor ouderen
Gelderland in Beweging bij Omroep Gelderland door Sportservice Ede
Gelderland in Beweging bij Omroep Gelderland door Sportservice Ede