Sportadvies

Wilt u graag sporten in en rondom het huis, maar weet u niet goed hoe? Sporters geven u oefeningen en tips in onderstaande video's.

Afspelen
Oud-topatlete Ellen van Langen deelt haar tips
Afspelen
Volleybalster Laura Dijkema geeft tips om thuis te sporten. Deze oefeningen zijn goed voor been-, buik- en nekspieren
Sportarts prof. dr. Hans Zwerver vertelt bij Omroep Gelderland over wanneer je wel / niet kunt sporten tijdens ziekte
Sportarts prof. dr. Hans Zwerver vertelt bij Omroep Gelderland over wanneer je wel / niet kunt sporten tijdens ziekte

Fit blijven tijdens de coronacrisis

  • Beweeg of sport volgens de Nederlandse Beweegrichtlijnen (min 2,5 uur/week matig intensief). Bewegen houdt/maakt je fit en fitte mensen worden minder snel ziek.
  • Doe geen extreme inspanning. Je bent dan vatbaarder voor infecties.
  • Buiten sporten is goed, maar houd 1,5 meter afstand. Pas op met kou: een droge keel verhoogt de infectiekans.
  • Bij koorts of klachten beneden de nek (hoesten, spierpijn, kortademig): nooit sporten, maar rusten! Bij alleen klachten boven de nek (verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn): matig intensieve inspanning.
  • Probeer te stoppen met roken. Vind hulp via www.ikstopnu.nl
  • Zorg voor een goede hygiëne: was vaker je handen.
  • Blijf gezond eten: voldoende groente en fruit.
  • Zorg voor een goede nachtrust: 8 uur per nacht is optimaal.
  • Probeer stress te vermijden. Dan ben je minder vatbaar voor infecties.
  • Kijk of je je buren of ouderen een handje kunt helpen, maar blijf wel op gepaste afstand en alleen als je zelf klachtenvrij bent!

Kijk voor meer informatie op sportzorg.nl/coronavirus.

Adviezen van het Sports Valley team

De sportartsen, sportorthopeden en de longarts die onderdeel zijn van Sports Valley geven adviezen over sporten.

Zorg goed voor je lichaam. Om goed te kunnen trainen en presteren is er naast training ook tijd voor herstel van je lichaam nodig. Meer is niet altijd beter. Plan daarom rustdagen of rustmomenten in. Anders loop je meer risico op (overbelastings-)blessures.

Sportarts Moniek van Heumen

Ben je een sporter? Dan zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om blessures of klachten te voorkomen. Ten eerste is het belangrijk om grote veranderingen in belasting te vermijden. Bouw bijvoorbeeld na een (gedwongen) periode van niet trainen/spelen geleidelijk weer op. Daarnaast moet je de ‘kracht van het niets doen’ tijdens een trainingsprogramma zeker niet onderschatten. Voldoende hersteltijd is belangrijk bij het boeken van vooruitgang.

Heb je al eens een blessure gehad, dan is dat de grootste risicofactor om weer een blessure te krijgen. Luister daarom naar de pijntjes in je lichaam en blijf bewegen zonder te forceren; start low and go slow.

Sportarts en Hoogleraar prof. dr. Hans Zwerver

Ken je lichaam, weet wat je grenzen zijn en hanteer deze ook. Stop met sporten als de pijn (of een andere klacht) steeds erger wordt.

Sportarts Inge Gobes-de Punder

Tijdens mijn spreekuur kom ik vaak blessures tegen die ontstaan door overbelasting. Soms denk ik dan: “Zonde! Die blessure had misschien wel voorkomen kunnen worden.” Dit kan met name door op verschillende manieren te trainen; door naast jouw reguliere training ook krachtraining te doen. Dit is vooral belangrijk op momenten waarop je de inspanning gaat verhogen.

Sportorthopeed Wybren van der Wal

Wanneer je aan één sport doet, train je vaak je lichaam eenzijdig. Mijn tip is daarom: wissel je sportbeoefening af met kracht- en balanstraining. Kijk naar alternatieve trainingsvormen om zo je gehele lichaam in de beste conditie te houden en blessures te voorkomen.

Sportorthopeed dr. Maartje Zengerink

Train niet alleen je spieren en je conditie. Heb ook aandacht voor je ademhalingstechniek.

Longarts Karen Oud

Meer informatie

  • Sport- en beweegadviezen in tijden van het coronavirus - sportzorg.nl
  • Sport- en beweegadviezen in tijden van het coronavirus - NOC*NSF
  • Sportzorg - Sports Valley